2008. április 14., hétfő

Szükségletek

Az érzésekkel való összekapcsolódás legfőbb célja, hogy felismerjük szükségleteinket, ez az EMK modelljének 3. lépése. Marshall Rosenberg munkásága elején a Maslow-i szükséglet modellt használta. Abraham Maslow szerint az emberek cselekedeteit a ki nem elégített szükségletei határozzák meg (motiváció). A szükségleteket Maslow egy piramisban ábrázolta, amelyben a szükségletek egymásra épülnek.

A hierarchia alsóbb szintjén a "hiány" alapú szükségleteink vannak:
  • 1. Fiziológiai szükségletek: éhség, szomjúság, szexualitás
  • 2. Biztonsági szükségletek: fizikai védettség, kiszámíthatóság
  • 3. Szeretet, valahová tartozás szükséglete: gyengédség, viszonzott szeretetkapcsolat
  • 4. Elismerés szükséglete: önbecsülés, mások általi elismerés, hírnév, becsvágy
  • A felsőbb szinten az úgy nevezett növekedés” alapú szükségletek vannak:
  • 5.  Kognitív szükségletek:             tudni, érteni, megismerni
  • 6. Esztétikai szükségletek:           szimmetria, rend, szépség
  • 7. Önmegvalósítás szükséglete:  elérni a bennünk rejlő lehetőségeket 
  • 8. Én-transzcendencia                  felismerni, hogy valami nálunk nagyobbnak vagyunk a részei . Nem feltétlenül vallásos értelemben, ez a "nagyobb" lehet egy közösség vagy egy eszme is
Kielégítésükkel növekszik egy bennünk lévő pozitív, örömteli feszültség. 

Maslow kezdetben úgy gondolta, hogy a magasabb szükségletek csak akkor jelentkezhetnek, ha az alsóbb szintű szükségletek már kielégültek, de később ezt elvetette. Számos példa van arra, hogy emberek egy eszméért, vagy embertársaik megmentésért feláldozzák az életüket is. Vagy pl a szépség és a tudás sokszor fontosabb lehet az ételnl vagy a hajléknál.

1. Ábra: A szükségletek maslow-i piramisa




Marshall Rosenberg szükségletekkel kapcsolatos nézetei az utóbbi években némileg változtak és a maslow-i modell helyett az alternatív Nobel-díjas Manfred Max-Neef chilei közgazdász és munkatársai által kidolgozott szükséglet modellt részesíti előnyben.[2]
Max-Neef úgy gondolja, hogy egy magasabb rendű szükséglet létrejöttének nem feltétele az alatta lévő szükséglet teljes kielégülése, leszámítva az élethez nélkülözhetetlen legalapvetőbb szükségleteket (levegő, ital stb). 

Ebben a modellben 9 alapvető emberi szükséglet van, melyeket 4 kategória– létezés, birtoklás, cselekedet és interakció- szerint 36 cellába sorol (3-as Melléklet).

Max-Neef szerint a szükségletek a különböző kultúrákban és történelmi korokban változatlanok, de változik a kielégítésükre használt stratégia.[3] 

Marshall úgy véli, hogy konfliktusainkat az eltérő stratégiák illetve az ezeket analizáló kommunikáció okozzák és nem az eltérő szükségletek. A szükségletek ugyanis soha nem lehetnek konfliktusban egymással.[4]

Marshall Rosenberg az érzelmek, és szükségletek felismerésének 3 szakaszát különbözteti meg. 
  • Az 1. szakaszt „érzelmi rabszolgaságnak” nevezi, ahol érzelmileg függő helyzetben vagyunk másoktól illetve felelősnek érezzük magunkat mások érzéseiért, szükségleteiért: dependencia
  • A 2. szakasz az „undok” szakasz, amikor sikerül kitörni az előző szakasz korlátaiból, ilyenkor rengeteg fájdalmat okozunk környezetünknek és saját magunknak is: independencia
  • A 3. szakasz a cél, itt tanuljuk meg, hogyan lehet érzéseinket úgy kifejezni, és szükségleteinket úgy kielégíteni, hogy közben senki más se sérüljön, vagyis tiszteljük a másik érzéseit és szükségleteit: interdependencia.[5]
Míg az érzelmek felismerése és kifejezése hagyományosan inkább a nőknek megy jobban, addig a szükségletek felismerésében és kifejezésében a férfiak az erősebbek.[6] 

Mindkettőhöz sok türelemre és gyakorlásra van szükség. Segít ebben, ha bővítjük szókincsünket, és így pontosabban tudjuk kifejezni érzéseinket és szükségleteinket. 

A szókincs bővítését a CNVC munkatársai által összeállított listák is segíthetik.
 
Érzések-szükségletek
Hava-Juli-Rita         Kompátia kártyák és társasjáték
Juli-Rita - Kristóf      App

Érzések
Ekman-Dalai Láma  Honlap
Méró László             Könyv



[1] Huitt, W. (2004). Maslow's hierarchy of needs. Educational Psychology Interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. Retrieved [date] from, http://chiron.valdosta.edu/whuitt/col/regsys/maslow.html
[2] Rosenberg, B. Marshall: EMK Nemzetközi Intenzív Tréning, Budapest,2006 május 8-17
[5] Rosenberg, Marshall (2001): A szavak ablakok vagy falak. Agykontrol Kft., Budapest, 69p
[6] Rosenberg, Marshall (2002): Generál Péter interjúja 2.p Letöltés ideje 2008.02.14. http://grow.hu/tudastar/tematikus_anyagok/eroszakmenteskommunikacio

Nincsenek megjegyzések: