2008. április 14., hétfő

Az EMK az iskolában


Az akkreditált társtréner képzésekre sok tanár és tanárnő is jár. Az óvónőkhöz hasonlóan ők is megpróbálják átültetni a gyakorlatba azt, amit az EMK tréningeken tanultak. Az EMK módszereit azonban az iskolai kereteken belül nehezebb alkalmazni, mert az EMK nem ítélkezik, azaz nem osztályoz és ezt a magyar iskolarendszerben nagyon nehezen lehet keresztülvinni, de lehetséges és sok szép példa bizonyítja ezt.

Az EMK iskolai alkalmazásának leggyakoribb és talán leghatásosabb módja, ha a tanár megpróbálja élni az EMK-t a diákjaival,mert a legfontosabb a tanár pozitív példamutatása és az hogy kezdetben sok időt fordítsunk a gyerekekre, ami később sokszorosan megtérül. Így ír erről Mátrainé Borbély Lívia társtréner, a Harmat Általános Iskola tanára: „Sok éves iskolai munkám során egyre égetőbb szükségét láttam annak, hogy a konfliktusok kezelésében magam jobban fejlődjek, s a gyerekeknek, szülőknek ezt a tudást továbbadjam. A 2006/2007-es tanévben első osztályt kaptam, mely még inkább inspirált az EMK bevezetésére az iskolában. Munkámat azzal kezdtem, hogy magamat már szinte minden helyzetben az EMK nyelvén fejeztem ki (az őszinteséghez tartozik, hogy ez nem sikerült mindig, de a szándék, az akarat minden esetben megvolt, így szép lassan fejlődtem magam is). Ez a megszólalás kezdetben érdekes reakciót váltott ki a gyerekekből. ,,,,Később viszont természetessé vált számukra a nyelvi forma is, melyet használtam, s látens módon tanulva maguk között is kezdték használni, alkalmazni.[1] A példamutatás mellett játékos gyakorlatokat is használ, ezeket egy cikkben foglalta össze, amit e-mailben osztott meg a többi társtrénerrel.[2]

A 2005/2006-os tanévben a szentendrei Móricz Zsigmond Gimnáziumban egy komplex programot próbált ki Hava és több lelkes társtréner. A gimnázium részéről Bihari Enikő igazgató és EMK társtréner volt a kezdeményező. Bemutató napot szerveztek a tanév elején, majd rendszeresen tartottak csoportos tréningeket az érdeklődő diákoknak, tanároknak és szülőknek. Ez egyben kitűnő lehetőség volt a társtrénereknek is a gyakorlásra.

Amint látható, az EMK mostanra az oktatás szinte teljes vertikumát lefedi, óvodától a pedagógus továbbképzésig, ami nagyon biztató, hiszen ez lehet minden további alkalmazás alapja. A pedagógus alapképzésben is nagyon hasznos lenne, ha megjelenhetne.

A többi területről sajnos nem találtam anyagot, pedig valószínű, hogy Magyarországon is vannak, akik használják az EMK-t az egészségügyben, az igazságszolgáltatásban, vagy az üzleti életben, de ezek nem jelentek meg a terület általam ismert fórumain.



[1] Mátrainé Borbély Lívia (2008) Erőszakmentes Kommunikáció az iskolában http://www.emk.hu/emk_az_iskolaban.php

[2] Mátrainé Borbély Lívia (2008) Erőszakmentes Kommunikáció az iskolában http://www.emk.hu/emk_az_iskolaban.php

Nincsenek megjegyzések: